Home » Werkwijze

Werkwijze Adil Administratie.nl

Een moderne en persoonlijke wijze om jou als zzp'er te helpen met jouw administratie en aangiftes. 

 

Stap 1 - Kennismakingsgesprek

Een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Dit kan telefonisch, bij je thuis of bij mij op kantoor. 

Stap 2 - Online administratie openen (incl. app en facturatietool)

Je krijgt gratis een online administratie. Hier kun je 2 zaken mee:

  • Ik sla jouw administratie hierin op, zodat je kunt voldoen aan je wettelijke bewaartermijn van 7 jaar.
  • Je kunt hiermee facturen maken om naar je opdrachtgevers te versturen.*

 

Je hebt dus altijd toegang tot je eigen administratie, zelfs als je overstapt! 

 

* De facturatietool is het eerste jaar gratis en daarna 5 euro per maand.

Stap 3 - Doornemen handleiding: "Hoe voer ik als zzp'er mijn administratie?"

Ik leg je stap voor stap uit hoe je jouw administratie moet voeren. Ik maak het jou super gemakkelijk:

  • Jouw administratie komt automatisch bij mij, hiervoor hoef je dus niks te doen.
  • Je krijgt een automatische herinnering van de zaken die je wel moet inleveren; 

Stap 4 - Uitleg en demonstratie hoe je een factuur maakt

Ik stel alles voor je in, bijvoorbeeld het juiste btw-tarief wat op jouw factuur komt.

We maken samen je eerste factuur, vervolgens kijk ik deze na.  

Stap 5 - Verwerken administratie

De eerste keer scan ik je administratie met mijn portable scanner. Ik doe 3 zaken met jouw bonnen en facturen:

  1. Ik bewaar deze in de online administratie;
  2. Ik vraag de btw voor je terug;
  3. Het bedrag dat overblijft trek ik af van je opbrengsten waardoor je minder belasting betaalt. 

Stap 6 - Indienen btw-aangifte

Per kwartaal dien ik de btw-aangifte in. Je krijgt altijd een kopie van de aangifte en deze is ook terug te vinden in jouw online administratie.

 

Let op:

Veel boekhouders schaffen geen professionele software aan en dienen de btw-aangifte in onder jouw naam. Je herkent dit doordat ze naar jouw persoonlijke inloggegevens vragen van de Belastingdienst. Ze doen dit om kosten te besparen.

 

Ik doe altijd aangifte onder mijn bedrijfsnaam met professionele software. Ik ben officieel geregistreerd bij de Belastingdienst en ik heb een eigen, beveiligd (duur) certificaat waardoor ik aangiftes direct mag versturen naar de Belastingdienst. 

Stap 7 - Indienen aangifte inkomstenbelasting

Als het jaar is afgelopen dien ik je aangifte voor je in. Als je een partner hebt dan doe ik deze aangifte er gratis bij. 

 

Met jouw toestemming krijg ik de inkomsten uit loon en uitkering automatisch van de Belastingdienst. 

 

Let op:

Veel boekhouders vragen naar jouw DigiD-code om de jaaraangifte in te dienen. Geef deze nooit! Er zijn ontzettend veel zaken gekoppeld aan je DigiD waardoor je in grote problemen kan komen.

 

Zij doen dit om kosten te besparen op de softwarekosten en soms willen zij de aangifte ook niet indienen onder hum bedrijfsnaam. Voor de jaaraangifte is weer andere software nodig dan de btw-aangifte.

Stap 8 - Aanvragen voorlopige aanslag

Inkomstenbelasting moet je in één keer betalen. Als je wil kun je ook vooraf in termijnen betalen. Ik maak dan een schatting van jouw inkomen en vraag een voorlopige aanslag aan. 

Stap 9 - Inwilligen verzoekjes - Gratis

Op verzoek kan ik nog andere zaken voor je doen, zolang het maar te maken heeft met je huidige bedrijf en geen zaken uit het verleden.

  • Ontwerpen van formulieren
  • Sparringspartner
  • Opmaken van een inkomensverklaring
  • Bezwaar maken