telefoonkosten

Telefoonkosten

Kan ik als ondernemer de telefoonkosten aftrekken?

In dit artikel leg ik in 11 vragen uit hoe je de telefoonkosten kunt aftrekken als zakelijke kosten.



1. Kan ik de telefoonkosten van mijn mobiel aftrekken?

De hoofdregel voor de aftrek van kosten is dat je alle kosten die je moet maken voor je onderneming aftrekbaar zijn.

De Belastingdienst zegt het volgende over zakelijke kosten:

"Zakelijke kosten zijn dus de kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw onderneming en de kosten die rechtstreeks op uw onderneming betrekking hebben."

Als je jouw mobiel 100% zakelijk gebruikt dan kun je de telefoonkosten aftrekken, zowel de abonnements- als gesprekkosten.

Gemengde kosten

Het lastige van telefoonkosten is dat ze vrijwel altijd ook een privé-gedeelte bevatten, dit worden gemengde kosten genoemd.


2. Ik gebruik mijn mobiel ook privé, kan ik de telefoonkosten dan aftrekken?

Je kan dan alleen de kosten aftrekken die betrekking hebben op het zakelijke gedeelte.


3. Hoe moet ik de telefoonkosten splitsen?

Je mag zelf bepalen hoe je de splitsing bepaalt, zolang het maar redelijk is en je het kunt toelichten tijdens een belastingcontrole.

Voorbeeld

Je houdt 1 maand bij hoeveel tijd je zakelijk belt en hoeveel tijd je privé belt. Stel dat de verhouding 75% - 25% is.

Als deze maand representatief is dan kun je deze verdeelsleutel toepassen voor de rest van het jaar.

Dit is maar een voorbeeld, je mag zelf bepalen hoe je de splitsing vaststelt.


4. Splitsen is een beetje een gedoe, zijn er ook makkelijkere manieren?

Splitsen vind ik persoonlijk maar een gedoe. Het kost ook veel administratie terwijl het soms maar om kleine bedragen gaat. De telefoonkosten voor mobiel worden immers steeds lager. Ik geef hierbij 2 alternatieven:

  1. Telefoon met dual-sim
  2. Telefoonabonnement met onbeperkt bellen en internet

Telefoon met dual-sim

Je kunt een telefoon kopen met dual-sim. Vervolgens kun je naast je zakelijk abonnement een privé simkaart aanschaffen (bijv. prepaid). Op deze manier heb je zakelijk en privé gescheiden maar je hebt geen 2 telefoons nodig.

Telefoonabonnement met onbeperkt bellen en internet

Dit is de keuze die ik adviseer als je veel zakelijk belt en weinig privé. Vervolgens trek je alle kosten af. De kosten worden immers niet meer als je ook privé belt.

Belangrijk!

Aan dit advies kun je geen rechten ontleden. Het is altijd aan de inspecteur om te bepalen of bepaalde aftrek wordt geaccepteerd of niet.


5. Wat zijn de verplichtingen m.b.t. de administratie?

Er zijn 3 belangrijke verplichten:

  1. Het abonnement dient op bedrijfsnaam te staan of op jouw persoonlijke naam. Het beste kun je het abonnement op je bedrijfsnaam zetten*;
  2. Het factuuradres dient overeen te komen met het adres zoals vermeld in het kvk.
  3. Op de factuur dient het btw-bedrag apart vermeld te worden.

* Bij een vof of bv dient de factuur verplicht op bedrijfsnaam te staan.

Tips!

  • Laat het bedrag afschrijven van je zakelijke rekening. Zo wordt de bewijslast sterker dat het gaat om zakelijke kosten.
  • Sluit het abonnement af onder een ander account dan je privé abonnementen. Zo houd je de administratie gescheiden en kun je de inloggegevens aan de boekhouder geven. 

6. Ben ik verplicht om een zakelijk abonnement te nemen?

Nee, dit is niet verplicht als je een eenmanszaak hebt of zzp'er bent.  Het abonnement mag op jouw persoonlijke naam staan i.p.v jouw bedrijfsnaam. Zolang op de factuur maar apart het btw-bedrag staat.

Bij een vof of bv moet de factuur verplicht op bedrijfsnaam staan.

Let op!

Veel telecomproviders willen je dat laten geloven dat je verplicht bent om een zakelijk abonnement te nemen om de kosten af te trekken. Dit doen zij omdat zakelijke abonnementen vaak duurder zijn en minder rechten hebben dan consumenten abonnementen.


7. Mijn provider wil geen factuur verstrekken met btw-specificatie

Dit is een van de trucjes om jou te dwingen om een (duurder) zakelijk abonnement te nemen. Je kunt hier helaas niks tegen doen.

Je kunt overstappen naar een andere provider of je neemt een zakelijk abonnement bij dezelfde provider. Bij zakelijke abonnementen krijg je altijd een btw-specificatie.


8. Kan ik wel de kosten aftrekken van de facturen waar geen btw-specificatie van is?

Ja, een btw-specificatie is namelijk geen vereiste voor de inkomstenbelasting.

Je kan dus het hele bedrag (inclusief btw) aftrekken van je omzet. Hierdoor wordt je winst lager en betaal je minder inkomstenbelasting.

Het btw-bedrag kunt je helaas niet terugkrijgen, dit kan alleen met een btw-specificatie.


9. Kan ik de aanschaf van een mobiele telefoon aftrekken?

Ja, hier gelden dezelfde regels voor als de abonnementskosten. Zie vraag 1 en 2.


10. Kan ik een toestel aanschaffen en in termijnen betalen via mijn provider?

Mijn advies is om dit niet te doen. Het beste kun je het toestel los in de winkel kopen. Je krijgt dan 1 factuur die je direct kunt verwerken.

Het aanschaffen via de provider levert problemen en gedoe op:

  1. Je krijgt geen losse factuur van het toestel waardoor je de btw niet kunt terugkrijgen;
  2. Je krijgt geen losse factuur waardoor je geen investeringsaftrek kunt krijgen;
  3. Je krijgt een bkr-registratie omdat je een lening aangaat;
  4. Het kost veel werk om de maandelijkse factuur te verwerken. Het bedrag moet handmatig gesplitst worden in abonnementskosten en afbetaling lening. Ook voor de btw moet het bedrag handmatig gesplitst worden.

11. Ik heb een mobiele telefoon aangeschaft toen ik nog geen onderneming had. Kan ik deze kosten aftrekken?

Ja, als je de mobiel zakelijk gebruikt dan is dit mogelijk. Je bepaalt de marktwaarde van de telefoon en je brengt deze in in de onderneming.

Zie het artikel Privé middelen inbrengen