Home » Internetkosten

Kan ik als ondernemer de internetkosten van thuis aftrekken?

In dit artikel leg ik in 8 vragen uit hoe je de internetkosten van thuis kan aftrekken als zakelijke kosten.

1. Kan ik de internetkosten van thuis aftrekken?

De hoofdregel voor de aftrek van kosten is dat je alle kosten die je moet maken voor je onderneming aftrekbaar zijn.

 

De Belastingdienst zegt het volgende over zakelijke kosten:

"Zakelijke kosten zijn dus de kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw onderneming en de kosten die rechtstreeks op uw onderneming betrekking hebben."

 

Gemengde kosten

Het lastige van internetkosten thuis is dat ze ook een privé-gedeelte bevatten, dit worden gemengde kosten genoemd. Gemengde kosten moet je splitsen in een privé-gedeelte en in een zakelijk gedeelte. Het zakelijk gedeelte van de internetkosten kun je aftrekken.

2. Hoe splits ik mijn internetkosten?

Het splitsen van je internetkosten gaat in 5 stappen. Ik ga er in deze uitleg vanuit dat je 1 factuur krijgt voor internet/telefoon/televisie.

 

Stap 1 - Zoek de factuur op van het totaalbedrag

Dit is dus de maandfactuur waar 1 bedrag opstaat voor het internet, huistelefoon en tv.

 

Stap 2 - Welke gedeelte van de factuur hoort bij het internet?

Je moet dit zelf bepalen.

 

Als bijvoorbeeld het totaalbedrag 60 euro is, dan kun je de volgende splitsing maken:

  • Internet = 40 euro
  • Telefoon = 10 euro
  • Televisie = 10 euro

 

Stap 3 - Welk gedeelte van het internet gebruik je zakelijk?

Je kan dit 1 maand globaal bijhouden of inschatten. Als het maar redelijk is.

 

Je neemt dan bijvoorbeeld 50% van 40 euro = 20 euro.

 

Stap 4 - Over welke periode wil je kosten aftrekken?

Bijvoorbeeld over 1 jaar: 20 euro * 12 = 240 euro.

 

Als er een tariefwijziging heeft plaatsgevonden dan moet je de berekening 2x uitvoeren.

 

Stap 5 - Bereken de btw

Deze stap is alleen als je zelf je administratie doet.

 

  • Bedrag inclusief btw = 240 euro
  • Bedrag exclusief btw = 198,35 euro (240/1,21)
  • Btw-bedrag = 41,65 euro

 

Het btw-bedrag vraag je terug en het bedrag exclusief btw trek je af voor de inkomstenbelasting.

3. Hoe geef ik mijn internetkosten door als ik klant ben?

Vul onderstaand formulier in. Je kunt dit het beste doen in het 4e kwartaal van ieder jaar.

 

Let op: heeft er een tariefwijziging plaatsgevonden in het jaar? Vul het formulier dan 2x in.

 

 

Vul bij de volgende vraag één van de volgende data in:

  • 1 januari
  • startdaum onderneming
  • startdatum nieuw tarief

Vul bij de volgende vraag één van de volgende data in:

  • 31 december
  • einddatum onderneming
  • einddatum oud tarief
 

4. Wat zijn de verplichtingen m.b.t. de administratie?

Er zijn 2 belangrijke verplichten:

  1. Het abonnement dient op jouw persoonlijke naam te staan of op bedrijfsnaam.
  2. Op de factuur dient het btw-bedrag apart vermeld te worden als je de btw wilt terugvragen.

5. Moet ik het maandbedrag laten afschrijven van mijn zakelijke rekening?

Dit is niet nodig maar kan wel als je dat fijner vindt.

6. Ben ik verplicht om een zakelijk abonnement te nemen?

Nee, dit is niet verplicht als je een eenmanszaak hebt of zzp'er bent.  Het abonnement mag op jouw persoonlijke naam staan i.p.v jouw bedrijfsnaam. Zolang op de factuur maar apart het btw-bedrag staat.

7. Kan ik wel de kosten aftrekken van de facturen waar geen btw-bedrag op staat?

Ja, een btw-specificatie is namelijk geen vereiste voor de inkomstenbelasting.

 

Je kan dus het hele bedrag (inclusief btw) aftrekken van je omzet. Hierdoor wordt je winst lager en betaal je minder inkomstenbelasting.

 

Het btw-bedrag kunt je helaas niet terugkrijgen, dit kan alleen met een btw-specificatie.

Wat gehad aan het dit artikel? Deel het met anderen. 


Auteur: Adil Raijoul

Boekhouder in de bouw en techniek

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.