Home » Online omgeving Belastingdienst

Alles over de online omgeving van de Belastingdienst voor ondernemers

Iedere ondernemer heeft een persoonlijke online omgeving van de Belastingdienst. In dit artikel leg ik uit wat je met deze online omgeving kan doen. 

1. Wat kan ik in de zakelijke online omgeving van de Belastingdienst?

De volgende zaken kun je regelen in de portal:

 

De aangifte inkomstenbelasting kan niet via deze omgeving.

 

Let op

Je kunt de ingediende aangiftes niet inzien in de portal, hiervoor moet je schriftelijk een kopie opvragen bij de Belastingdienst.

2. Waarom heb jij deze inloggegevens nodig?

Anders dan andere boekhouders gebruik ik vrijwel altijd professionele software om de aangiftes in te dienen, meestal heb ik de inlogcodes niet nodig.

In de volgende gevallen heb ik de inlogcodes wel nodig:

  • Correctie btw-aangifte;
  • Btw-aangifte van een btw-nummer dat al is opgezegd;
  • Controleren of het btw- en loonheffingsnummer goed zijn aangemaakt of afgevoerd.

3. Hoe kan ik inloggen?

Je kan inloggen via de website van de Belastingdienst.

 

4. Hoe kom ik aan inloggegevens?

Als je je inschrijft in de KvK dan wordt je inschrijving automatisch doorgestuurd naar de Belastingdienst. Je krijgt vervolgens een brief met:

  • het btw-nummer;
  • de gebruikersnaam voor je online omgeving;
  • een tijdelijk wachtwoord.

 

Log in met deze gegevens en verander de eerste keer je wachtwoord.

5. Ik weet mijn inloggegevens niet meer, wat nu?

  • Ik ben al een keer ingelogd? --> volg de instructies via de website 
  • Ik ben nog nooit ingelogd? --> Bel de BelastingTelefoon op 0800-0543 

6. Kan ik mijn DigiD-code aan je geven?

Nee, dit is niet mogelijk. Je DigiD-code geeft je toegang tot vrijwel alle overheidsdiensten. Daarom moet je deze nooit aan anderen verstrekken.

 

Om problemen te voorkomen accepteer ik daarom nooit DigiD-codes van klanten.