Home » Hoe verwerk ik een administratie » Hoe verwerk ik het bankboek

Hoe verwerk ik het bankboek?

Rol klant

  • Het scheiden van zakelijke en privé-transacties;
  • Het vermelden van het factuurnummer bij het doen van een betaling;
  • Het maandelijks mailen van de banktransacties

Rol boekhouder

  • Het koppelen van betalingen aan verkoopfacturen, inkoopfacturen en bonnen;
  • Het instellen van de bankrobot (informatie volgt nog);
  • Niet verwerkte bankbetalingen mailen naar de klant.

Wat gebeurt er?

Als je het bankboek hebt verwerkt dan zijn er 4 mogelijkheden qua resultaat:

 

De banktransactie is gekoppeld aan een verkoopfactuur

  • De openstaande vordering (debiteuren) wordt verlaagd. De daadwerkelijke omzet is al geboekt bij de factuur.

 

De banktransactie is gekoppeld aan een inkoopfactuur

  • De openstaande schuld (crediteuren) wordt verlaagd. De daadwerkelijke kosten zijn al geboekt bij de factuur.

 

De banktransactie is gekoppeld gekoppeld aan een bon 

  • Het bedrag exclusief btw wordt via de W&V als kosten geboekt --> de winst wordt lager waardoor de klant minder inkomstenbelasting betaalt. 
  • Het btw-bedrag wordt automatisch verwerkt in de kwartaalaangifte --> De klant krijgt het btw-bedrag terug of het wordt verrekend met de te betalen btw.

 

De bankttransactie is verwerkt zonder factuur/bon*

  • Het resultaat is hetzelfde als bij 'Bedrag gekoppeld aan bon".

 

 * Bijvoorbeeld bij automatisch incasso of betalingen zonder btw (verzekeringen, wegenbelasting enz.)

Hoe te verwerken?

 

Vragen? Laat een reactie achter, app of mail

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.