Home » Fiscale kennisbank » Auto en belasting » Administratie zakelijke auto

Hoe doe ik de administratie van een zakelijke auto?

In dit artikel leg ik uit hoe je jouw administratie moet inrichten m.b.t. een zakelijke auto.

administratie zakelijke auto zpp

Welke kosten kan ik aftrekken van een zakelijke auto?

De volgende kosten kun je aftrekken als het een zakelijke auto is:

  1. Aanschaf van de auto
  2. Benzinekosten
  3. Onderhoudskosten
  4. Wegenbelasting
  5. Verzekering
  6. Parkeergeld

Hoe kan ik de administratie aanleveren m.b.t. de auto?

Zie onderstaande uitleg per kostensoort.

1. Aanschaf van de auto

2. Benzinekosten

Schaf een tankpas aan.

3. Onderhoudskosten

Stuur een factuur die voldoet aan de factuureisen.

4. Wegenbelasting

Laat deze kosten automatisch afschrijven van je zakelijke rekening, dit is belangrijk omdat er dan een correcte omschrijving staat in de banktransactie. Je hoeft dan niks meer aan te leveren.

 

Neem hiervoor contact op met de BelastingTelefoon Auto.

 

Handmatige betaling

De Belastingdienst gebruikt één rekeningnummer voor alle belastingen. Hierdoor kan ik vaak niet zien om welke kosten het gaat. Dit kun je voorkomen door te betalen via automatisch incasso.

 

Als je handmatig betaalt, vermeld dan de volgende zaken:

  • Kenteken
  • Periode wegenbelasting

5. Verzekering

Laat deze kosten automatisch afschrijven van je zakelijke rekening, dit is belangrijk omdat er dan een correcte omschrijving staat in de banktransactie. Je hoeft dan niks meer aan te leveren.

6. Parkeergeld

Parkeergeld kun je op meerdere betalen:

  1. Met je tankpas
  2. Met een parkeerapp, je krijgt dan maandelijks een rekening

Wat gehad aan dit artikel? Klik en deel dan.

Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat een reactie achter (het e-mailadres wordt niet getoond).

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.